De tyske og norske deltakerne i prosjektet
Katja Pasdzierny
For tredje år på rad har Bodø videregående skole gjennomført første del av prosjekt "Smart Schools in Smart Cities sammen med samarbeidsskolen vår RBZ Wirtschaft i Kiel. Prosjektet handler om bærekraftig byutvikling, er tverrfaglig, og siden fokus er på alle tre sidene av bærekraft (økonomi, miljø og sosiale forhold) tar vi med elever fra flere fag: både Biologi 1 og Topplinje business-elever fra Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kort sagt snakker vi her om prosjekter innen bærekraftig byutvikling i Kiel og Bodø. Første del ble gjort i uke 17 - april 2024, og andre del av prosjektet blir et returbesøk til Bodø i uke 39 - september 2024. Hele prosjektet finansieres av Erasmus+-mobiliteter. Totalt reiste 16 elever og de to følgelærerne Åse Alvestad og Giuseppe Zonno.
Samarbeidsskolen vår har et eget studieprogram “Wirtschaft und Umwelt” (business og miljø), og en klasse derfra var våre verter under besøket i Kiel.
Gruppeprosjektene
Besøk på jernbanemuseet på Schönberger Strand
Jacob Johansen
Vertsklassen hadde tidlig på året forberedt gruppevis mange forslag til læringsprosjekter knyttet til hovedtemaet og de tre sidene av bærekraft. De norske elevene fikk i februar velge hvilke prosjekter som var interessante å jobbe videre med, og før besøket hadde de tyske elevene videreutviklet de valgte prosjektforslagene så de var klare til prosjektuka i Kiel. I prosjektuka jobbet de norske og tyske elevene sammen i små prosjektgrupper.
- Young people, young sustainability
- Wildlife in cities
- Marine protection and sustainable fishing
- Green buildings
- Smart mobility, local public transportation - how the city of Kiel plans to bring back a tram system
- City planning
- Urban beautification
- Recreational facilities and sports
Programmet
Utreisen skjedde på søndag, og det ble en lang tur med flere flybytter. Etter litt trøbbel med tog, kom elevene fram til hotellet sitt i Kiel sent på kvelden. Aktivitetene med RBZ Wirtschaft skulle skje mandag-torsdag, med retur til Norge tidlig fredag. Vertene våre hadde laget et detaljert program dag for dag for besøket vårt. Været var greit, i i Kiel vil de regne dette som kaldt vårvær, med litt nedbør, også med hagl. Altså å regne innenfor variasjonsbredden av vår/sommervær for en nordlending.
Kaldt i Gettorf april 2024
Åse Alvestad
Et prosjekt av denne typen må inkludere både faglige og gruppebyggende aktiviteter. Besøket ble innledet mandag med felles aktiviteter, f.eks informasjon, bli-kjent-øvelser og fysiske aktiviteter på skolen for å spleise elevgruppene bedre sammen. Dette inkluderte også en felles lunsj midt på dagen. Programmet tirsdag og onsdag var avsatt til faglige aktiviteter. Prosjektene la opp til at elevene oppsøkte ulike steder i byen, gjennomførte intervjuer med nøkkelpersoner og til slutt laget en oppsummering av hva de hadde lært. For eksempel laget en av gruppene en bydel i papp for å illustrere poenget sitt. Hver gruppe skulle gjennomføre sine prosjekter sammen for å kunne sammenfatte og presentere resultatet gruppevis torsdag. Noen måtte også dra et godt stykke ut av byen for å gjøre undersøkelsene sine, f.eks til dyrehagen i Gettorf og jernbanemuseet på Schönberger Strand.
Etter at alt det faglige var overstått på torsdag, var det avsatt tid til en felles grilling i skolens atrium.
Erasmus+ ser gjerne at vi reiser “grønt”, det vil si at vi tar tog eller båt. For dem som bor i sentrale strøk, særlig i mellom-Europa, går dette oftes veldig fint, men å reise fra Nord-Norge tar flere dager til reise hver vei dersom vi gjør dette. Derfor blir det som vi vanligvis gjør på skoleturer til Kiel: vi tar fly Bodø-Hamburg, og tog til Kiel, vice versa. Ofte er ikke de tyske togene veldig pålitelige, så vi bygger inn marginer, som for utreise innebærer å starte ekstra tidlig fra Kiel for å ikke risikere å komme for seint til flyet fra Hamburg. Selv om det også denne gangen var litt forsinkelser her og der, foregikk hjemreisen problemfritt.
Med unntak av et glemt pass og en brannalarm på hotellet med evakuering og utrykning med seks brannbiler, gikk besøket som planlagt. Vi takker vertsskolen for et fint opplegg!
Medfinansiert av Erasmus+