Pass på! Om ungdomsdødsfallene i Bodø

Den siste tiden har seks unge voksne dødd i Bodø, trolig av farlig narkotika. Snakk om det!

I løpet av kort tid har Bodø mistet seks unge voksne, sannsynligvis på grunn av spesielt farlig narkotika som er i omløp. Ingen av de seks er elever ved skolen vår. Det er uansett seks ungdommer for mye, og Bodø videregående skole vil bidra til at vi ikke mister noen flere.

Utropstegn - Klikk for stort bilde

Vi går nå inn i en periode med mye feiring, og både russen og andre vil være i risikosonen for forgiftninger av mange slag, noen av dem er livsfarlige.  Vi ber dere derfor være spesielt bevisste på dette i tida som kommer, og foreldre og ungdommer må diskutere dette med hverandre (Bodø kommune, 2024):

• Det er for tiden stor tilgang på rusmidler i Bodø. Spesielt enkelt er det å få tak i tabletter. Mange av de tablettene som nå er i omløp, inneholder mest sannsynlig stoffer brukeren ikke vet effekten av.
  • Ikke ta imot eller bruk tabletter man er usikre på hva er.
  • Rusmidlene er i omløp også blant yngre ungdommer.
  • Barn og unge trenger ikke være redde for å ta kontakt med voksne, heller ikke hvis man ser andre som trenger hjelp. Ring ambulanse (113) og politi (112). Det farligste er ikke å be om hjelp hvis noen trenger hjelp.
  • Vær en god venn hvis du kjenner eller ser noen som ruser seg. Ta vare på hverandre.

Bodø kommune samarbeider med politiet om å være oppdatert på situasjonen og å formidle den videre. har lagt ut informasjon om dette på sitt nettsted. Her kan du som voksen også melde deg som natteravn: Flere dødsfall knyttet til rus på bodo.kommune.no